söndag 4 december 2016

Skälby Fornpark Upplands Väsby


Den här sk parken är mellan bilvägen och Karslunds infartsparkering.
Om du kommer från Mcdonalds stora rondellen i väsby och åker rakt 
upp mot gamla apoteket
så ligger denna "fornpark" på höger sida direkt efter första rödljuset.
Ca 2 km från Hammarbys enorma kullar och ca 1 km från Hammarby kyrka..
Sen har vi Torsåker..osv..


Dom har satt staket runt så det går inte att missa,
jag har struntat i detta ställe tills idag..
Den vanliga reaktionen är som vanligt
-Men Vad F****n!!


Den här stenen gick jag igång på totalt.
Varför vet jag inte men det ska jag ta reda på..


Samma sten som ovanbilden.Till vänster om bilvägen 
så ligger den stora "åsryggen"
den som går från Smedby och hela vägen hit.
Stora stenar  där uppe som jag så småningom ska "inspektera".
Och vi är nu i Hammarby socken..
Sånna här stenar med "halvcirklar" som jag kallar dom har jag sett på
flera ställen vad nu det kan betyda..


Det kändes ganska logiskt att ställa sig på den ,vilket jag gjorde.
Jag utgår ifrån att denna sten har något på sig.
I detta fall ser ni nog själva..
(Högra hörnet . ett gammalt bekant ornament jag sett och fått fram.)


Här står jag längst upp på stenen,
(wow wow wow..Jag visste det..)
Vi fortsätter...


En treudd..EN TREUDD..En treudd..
När tror du man lade såna här "gravplatser"?
Jag älskar treuddar


Från treudden kommer sedan denna "hög",
den var väl plundrad samt små gropar runt om.


Det här är inget gravfält,syftet med dessa ställen är något helt annat,
Och det ska jag ta reda på.
 i Uppland finns det över 2000 såna här "kullar och högar gravfält"
Det här är så gammalt och så välgjort att ni aldrig kommer fatta eller förstå,
det enda sättet att lära sig är att rita av stenarna ,därav kommer
det fram.Den här stenen ska jag roa mig med i kväll..


På denna bild står jag på ena kullens höjd,den har 2 stora urgrävda "gropar",
det intressanta med denna hög var även att den har fotkedja..


Vid den andra plundringshögen har man varit slarvig då man efter
grävandet stött på stora stenar i högen,antar att man började 
gräva på andra sidan istället då.
Det som fick mig att hoppa högt var stenen som ligger här i högen då den ser 
ganska rak ut varpå det blir ännu mera logiskt att denna hög består i 
en sk hällkista..Ni vet sånna som "inte finns i Uppland"


Fortforande samma hög fast från andra sidan där ni kan se 
fotkedjan (stenarna runt)


Nu kom jag på en sak till,en bit härifrån ca 1 km ligger inne i Brunby-vik
radhusområde ett annat sk "gravfält" innehållandes en stor bergsknall..
Sen om man fortsätter på den vägen kommer man till det stora Ekeby gravfältet med
ännu större kullar och högar.



Titta noga nu..


Den går en cykelbana och en bro emellan detta ställe,
som sedan fortsätter en liten bit på
andra sidan,jag tippar på att detta ställe varit större.Hur som helst 
så ligger det en till "hög" där och stora stenar.
(Jag älskar Hammarby)


Här är i utkanten alltså,men på andra sidan så ser ni 
den stora långa "åsryggen",där har vi en hel del "förbisedd historia"


Men om du bara åker till ett ställe,som många gör med Uppsala kungshögar,
kommer du aldrig att lära dig eller få veta annat än att detta ska
vara gravfält,men när du åker till flera  "kullar och högar gravfält"
så börjar man faktiskt tänka - Vad fan är detta`?
-Vad fan är det här för stenar?

Men den enda anledningen till att dessa ställen inte räknas med i våran
Nordiska Historia är för att dom funnits här längre än kristendomen,
längre än asatron.Och istället för att koka ihop fabrikerade fantasitolningar
om hedniska kultplatser av soldyrkande hedningar så måste du tänka
i andra banor.Och då måste du åka runt.


Jag har varit arg så länge nu,arg över detta fantastiska arv vi fått
som ingen vet eller förstår,denna förnedring som 
det nordiska rikets innvånare  dom sk "hedningarna".
Hela våran historia handlar bara om en enda sak
om när landet vart kristnat.
Vad tror du fanns innan?
Tror du man ger upp 1000 åriga seder och traditioner ?
Tror du att asatron är den "enda före kristendomen"?
Vart kommer asatron ifrån ?
Vet du det?




"Blålera"


"gråskalor 3 lager"


The most precious possession you have in the world
is your own people...
And for this people
And for the sake of this people
I will struggle and fight
And NEVER slacken
Never Tire
NEVER lose Courage
And never lose faith....