fredag 24 mars 2017

Vidbo


Det här stället är ett av dom mest unika "gravanläggningar" jag beskådat
i Uppland än så länge.Läget är strategiskt utplacerat då vägen går mot
Uppsala,Husby-Långhundra och Norrtälje samt Sigtuna åt andra hållet.
Lunda ligger knappt några km härifrån.
Sen har vi Arlanda vars skogar döljer både det ena och det andra av
det Nordiska folkets forna minnen som ingen idag ens bryr sig om.


Den målade texten som ska pryda detta flyttblock ska enligt 
arkeologiska rapporten vara..
Förtrösta på Herren och Befall din väg åt herren..
Den enda förklaring till varför denna finns med överhuvudtaget är
att "den heliga Birgitta " stått här och predikat..
Knappast..


Det här är ett av dom ställen som jag började med för några år sedan.
Som fick mig att ifrågasätta denna "Uppländska fornhistoria" .



Jag fick det till 7 högar...


Men jag går visserligen bakom och runt ..



Det här stället är mycket gammalt.Här gäller inte den Julianska tidräkningen
eller kristendomen historik.
(om nån av mina" hedningar" vill åka hit så glöm inte att  visa respekt 
för väktarna och den stora damen)






Att observera dessa "pyramidstenar" är något jag började notera för något år sedan.
Att ens tänka en sådan "knasig" tanke att våra forna förfäder skulle
haft något syfte med detta annat än "slumpmässig naturbildning" känns idag
efter 198 gravfältsbesök runt om i landet en aning korkat och rent ut sagt 
förudmjukande för dom som gjort detta.
Ett tips om du åker hit.
.Räkna dessa "pyramidstenar" och deras avstånd..


Sen har vi det magnifika flyttblocket med
den uthuggna stentrappan..Jag får aldrig nog av detta ställe.
Här har jag spenderat många sommarkvällar..



Prova att rita av den här sidan så ska du få se något riktigt
häftigt...