tisdag 28 mars 2017

Granby Vallentuna


Granby gård ligger precis på andra sidan skogsdungen.
30 meters höjd öh som tidigare utgjort en halvö.


Högst upp ligger ett stort röse.


Kom igen nu..


Denna bergsvägg är så brant men endå  rätt så
"Jämn"Här finns många platåer och "märkliga" uthuggningar i berget.
Man ser även ganska klart vart den stora platån legat.


Om vi nu ska snacka Uppländska "fornborgar" så är detta 
ett utmärkt strategiskt ställe att placera en sådan på.
Då alla kvitterier passar in,dvs branter,platåer,stora stenras,dalgång på ena sidan osv..


Jag har snöat in lite på uthuggna trekanter i berg och stenar .
Här fanns det en hel del..
Är det klättrare som gjort dessa eller?


En halverad rund sten av "mystisk" proportion..


Sen har vi den här runstenen som står längst vägen.
Bara några 20 meter till höger står bautastenarna.
Till vänster ligger Granbyhällen och ovanstående bilder..
En enda runsten här alltså..


Bakom runstenen längst med vägen ligger 2 stora stenrösen.
Dessa rösen tippar jag starkt på har tillhört bautastenskomplexet 
som ligger precis nedanför.
Det här är stora stenar..
Och väluthuggna stenar.
I en bake..


"Men här finns inga runstenar.."


Stenarna här har utan tvekan ingått i något slags  monunent.
Jag har väldigt svårt att tro på att detta skulle vara en
grindstolpstillverknings plats.
Stenarna här är så välgjorda och stora.



Den här stenen är lika lång som jag.1,63


Och en ladgårdsgrund i denna backe känns också
oerhört långsökt.Då borde iallafall grundvallarna legat kvar..
Eller har man grävt bort dom med och sedan slängt
stenarna i dessa 2 högar?



På andra sidan åkern ligger den här skogsdungen,mitt emellan alltså.
Den har många gropar och småstenrasgrunder.
Jag har hittat liknande "uppsättning" stenras uppe vid Vaxtuna inne i skogarna.
Hur tror du boplatserna såg ut för 2000 år sedan?
Då det inte finns några större teorier eller belägg av dagens historiker så kollar
jag även i våra grannländer på grunder osv..
Dom keltiska bosättningarna och hus känns ganska logiskt att placera in på
sånna här ställen..
Men vad vet jag..