torsdag 30 mars 2017

Skepptuna kyrka..


Idag fick jag äntligen komma in i Skepptuna.
Jag har lusläst om varenda inventarie som funnits i denna kyrka.
Det här vart helt fel för mig.Vad har hänt här?



Med tanke på hur den är uppbyggd från början samt den rikliga
"Inventarielistans kyrkskatter" härifrån  så blev jag rejält förvånad.
Det här är den första kyrka som jag sett utan sk begravningssköldar.
Inte ett enda..
(förmodligen är allt på Historiska men endå..)








Sånt här stör mig.
"Välrappat"
Och att man "spart" en liten bit..


Gravstenarna som fanns inne i kyrkan låg ihoppackade
som ett lapptäcke.Dom var väldigt märkliga.
Sen var det tegel längst med långskeppet..


Sån här har jag sett i krakow på tortyrmuseumet..




Det fanns ett inramat pergament från Uppsala Missale inne i sakristian..








Jag ser allt..


Vapenhusets uppbyggnad var oxå märklig..
Hela kyrkan invändigt var inte alls som jag läst eller 
hade förväntat mig.
Nu måste jag läsa om alltihopa igen..



Är detta verkligen allt?



Titta igen på stenarna hur dom ligger,
Hur har man tänkt när man gjort detta?
Har man bara tagit stenar och lagt i rader allteftersom?
Sånt funderar jag på då stenarna ligger som dom gör samt
hur stora dom är och vilket jobb det måste ha varit i forna tider
att få upp dom.
Men det jag även gör är att rita av dom,och det hela blir ännu märkligare
när man sedan tar bort fotot och ser enbart stenarnas "placeringar".
Det bildar ett mosaikmönster.
Och det tillhör inte kristendomen.



Sen dessa enorma stenar i bogårdsmuren runt.
Tror du på fullaste allvar att dessa 4 runstenar som finns här  är allt ?



Det här är helt galet.
Dom här enorma stenarna som ligger i muren 
.Vart tror du dom varit eller har tagits ifrån?
Varför skulle inte dessa stenar vara "ristade" ?
Vart är alla gravstenar ifrån 1100 talet och framåt då?


En tjur igen..