tisdag 21 mars 2017

Skepptuna kyrka


Skepptuna kyrka.
Om vi nu tänker lite längre än Amen så blir det hela 
mer klarare att sätta in Skepptuna kyrka till en forntida
kungsgård och hus.
-Jo jag är allvarlig.
Tuna vet vi ju alla vid det här laget att ortsnamnet har haft
en "kungsgård" i närheten liksom Husby.
Men dom finns det inga "spår " av..Är inte det märkligt?
Vad tror du denna utsmyckning och talrika dekoration
har tjänat för syfte inom den kristliga regimen då?
För nöjets skull och för mina förfäders skull lägger jag in 
alla "kyrkor" som har denna byggnadstil för sig och mäter 
avstånden..


"2 vapensköldar (Tensta,Gamla Uppsala,Svinngarn,etc)
7 allierade stor orter.".
Hmm inte så svårt idag att lista ut vilka.

Tips kolla in Skepptunas talrika kyrksamling med
korkåpor,mässhakar,diverse "gåvor" och testamenterade egendomar..



Vintrarna här uppe i Norden är kalla och mörka,
folk har bott här i tusentalsår.
Du tror inte dom kunde uppföra rejäla stenhus ?
Är det återigen kyrkans importerade lärda män som
begagnade denna konst i att bygga "kyrkor" av stora stenar?
Om dom nu varit så skickliga i denna byggkonst så finner jag det
ännu märkligare att dom inte lyckats med målningarna inne.
Då dom flesta kyrkorna i Uppland innehåller dessa groteska
"bibliska historier",med fabler,vapensköldar,
felkomponerade helgonbilder och för att inte tala om 
latinet..


Upplänningarna var duktiga hantverkare och handelsmän
deras stora flottor som färdades ner till Rom.
Alla deras kolonier runt om Hedeby,Birka,Öland,Gotland Novgorod,Kiev.
"Men här i Uppland finns bara kyrkor.."






Jag har naturligtvis fotat alla stenar runt bogårdsmuren 
vid Skepptuna..


2 "runstenar" vid Skepptuna kyrka..
Är det allt som våra forna förfäder lämnat kvar efter sig?
Dom är dessutom kristna runstenar.
Hallå?

Med tanke på alla dessa enorma gravfält som ligger runtom kyrkorna
beståendes i "Ättebackar" och diverse avancerade stensättningar 
så är det det enda tecken på att det funnits folk här innan kristendomen 
, men inte en enda av dessa stenar
är utan "runstenskaraktär".
Dom är varken ristade eller kristade..Är inte det märkligt?
Alltså har om man ska sätta ihop ett och två
"runstensknackandet" inkommit med kristendomen
såsom allt annat här i Uppland.
Hade det inte varit för alla dessa gravfält ,fornborgar,hällristningar,
skeppsättningar,bautastenar skulle jag vara lika blåögd som 
alla ni .

Återigen som ett lysande tragiskt exempel på vad denna sjuka
organisation har gjort emot detta land och folk är Birkas ödeläggning.
Tror du på fullaste allvar att man anlägger en hel ö som varit en central
handelsplats på 700 talet för att sedan på 900 talet vara totalt
nerbrännt och övergivet inte har med den kristna rörelsens
missionering av landet?



När jag varit i alla kyrkor i Uppland,samt en del ställen som 
jag måste se tex Hågahögen,Rösaring,Edsbros gravfält,
hela Knivsta,Salsta (Salsta borg längtar jag till ) ,Bälinge,Vattholmas gruvor,
Valsgärde,Finbo urskog,Biskops-Arnö.Huddunge,Hammarby,Urmula,
hela Lunda (ialla fall dom stora stensättningarna har en del kvar)
några fornborgar och ödegårdar,tingplatser,källor,några gamla färdvägar..osv.
Då ska jag skriva min bok.