onsdag 1 mars 2017

Hammarby ,Verka


När man åker förbi Lovenströmska mot Rosersberg så svänger man in 
där det står Urmula,Verka.
Planen var Verka fornborg men farsan tyckte det var för högt upp
så vi åkte till utsiktsplatsen på andra sidan..
Herregud var det enda jag fick fram  under denna bilfärd..


Jag tappade" greppet "totalt när jag kom hit.


På andra sidan ligger Runsa.
Nedanför här går det enorma "stensträngar"..
Jag fattar ingenting längre..


Det bara fortsätter långt in i skogen..






Verka fornborg ligger på andra sidan åkern.
Jag tippar att denna "fornborg" helt klart är äldre än Runsa.
Hur länge sedan tror du denna borg hade funktionen "farledsborg" ?
Då dom ligger inom 3 km avstånd så kan jag som roat mig med 
att mäta fornborganas avstånd koppla ihop Runsa,Verka,Torsåker

Sen har vi Munkholmen ..
(om vi nu ska tänka strategiskt så ligger denna innan Almare-Stäket)
Denna "holme" måste  jag till på något sätt.