måndag 6 mars 2017

Ormsta skålgropar


Jag ser ingen logik i att år efter år kalla detta "skålgrops" fenomen
för "mystiska""hedniska""mala korn som är en av mina favoritidiotiflrklaringar"
eller "offra till älvorna".
Dom enda prickarna jag kan relatera till är dom som finns ovan.
Men detta stjärnskådande har alla forskare och historiker år efter år 
promt bestämt att dom Uppländska Hedningarna helt enkelt var för dumma
för sådan avancerad kunskap.
Men då jag är en Uppländsk Hedning av den absolut värsta sorten så
kan jag inte undgå efter 3 års stengropsfunderande komma fram till något annat.
Tyvärr.
Sen att det hela stämmer på pricken oxå  .
Det är så tragiskt all denna kunskap som våra forna förfäder gjort till oss.
och ingen vet varför.
Men det ska jag ändra på.
Jag lägger kulor i groparna för att lättare se hur det hela ligger till,
sen använder jag mig av Stellarium på pc och goskywatch på ipaden.
Sen är jag även på plats när jag utför mina "astronomiska observationer"


Här har vi då Stora björnen och lilla björnen.