lördag 11 mars 2017

Danderyd kyrka..


Att komma in i kyrkorna idag är mer eller mindre omöjligt då 
dom flesta endast är öppna vid anlitade cermonier i form av 
dopp,begravning,bröllop.
Men idag hade jag tur då jag faktisk fick gå ett varv innan
cermonien skulle börja..
Jag har varit här förut men då visste jag inte det jag vet idag.


Denna heraldik utgår jag ifrån är äldre Uppländska allianser
som sträcker sig lite längre än 1500 talet.
Danderyd kyrka har väldigt många begravningsköldar.
Den här vart jag förvånad över då det är Trolle..
Ni vet Gustav Trolle..


"Predikstolen "
Där ser man..


Den här kyrkan är inte "byggd på 1100 talet"
den är äldre och har i forna tider haft en annan ägare.
Att ingen ser eller kan fatta det idag på 2000 talet..
Den här kalkmålningen ska jag roa mig med att ta fram dom
underliggande orginalmålningarna som ni blaskat över
enbart för nöjets skull..
Då blaskandet i detta fall har varit slarvigt..


Vill ni verkligen inte veta?
Är ni nöjda med kyrkans övertag av alla våra
stenhus som dom påstår  och konstaterar
är byggda till kristendomens ära?


Det jag menar är att dessa hus som i forna tider ligger på
alla dessa välplacerade  knytpunkter i Uppland har 
tillhört dom stormännen /folkungakungar som bodde och verkade här.
Därav dessa äldre allianser..


Hur lång tid tror du dom här enorma pjäserna tog att göra?
"Forntida id kort"


Om du tittar på bladornamentiken på dessa pjäser
så kommer du även lära dig att se hur dom är övermålade i 
kyrkorna då många har denna bladornamentik kvar
bara det att dom målat ett helgon i mitten..




Då man klart och tydligt kan se de underliggande
linjerna ,så istället för att spekulera och hitta på så ritar jag 
helt enkelt i dom.
Prova själv..
Jag lovar att du och jag kommer ha en hel del att
prata om samt att du kommer bli lika förbannad som jag när
du lär dig att se vad "svenska kyrkan" har gjort mot detta land..




Jag har nämligen fått fram
sådana här pjäser fast på olika "förbisedda" stenar
lite här och var.Och jag har inte fattat eller förstått
vad det varit tills jag började koppla ihop dom gamla
allianserna,vaxsigillen och en del sådana här sk begravningsvapen.

Hammarby är det en tjur i mitten,
Ormsta  har en 3 delad sköld 
Fresta har jag hittat en gubbe som rider på en häst med
"sköldvapnet"
Eds har jag fått fram något väldigt märkligt..

Jag ska ge mina forna förfäder upprättelse.
Dom som bott här i 1000 tals år vars generationer
har blivit totalt utraderade efter kristendomens seger i 
detta land.