fredag 17 mars 2017

Verka Fornborg, Hammarby socken


Verka fornborg i Hammarby socken.
Det här området är ett av det mest fantastiska jag skådat.
För det första ligger det så väldigt högt upp så jag tippar starkt
på att denna "anläggning" är äldre än Runsa.


Trots denna "svåra vegetaion" ris och buskar så kan man
på sina håll se att det i forna tider varit någon slags verksamhet här.
Herregud...
Hur fan kan man förbisett detta ställe ?





Här har vi en plan bergsknall där solen ligger på.
Så varför skulle inte den vara packad med information ?


Jag befinner mig alltså i Hammarby socken.
Nu snackar vi dalgång om något.
Branten ner och bergsknallen på andra sidan..
wow..



Jag utgår även att dessa "upp pallade stenar"
har lagts dit av en anledning samt att om stenen 
är bränd och "Huggen" så..well..


Hammarby..


Dessa enorma stenras ..


Sen går Verkaån precis nedanför men där  har dumpats så mycket
kemiska ämnen i Oxundasjön så är den totalt förgiftad.


Från andra sidan Verka fornborg  ska
det enligt fornfyndsappen ha varit någon slags "hamnanläggning"
det är inte så svårt att lista ur vart..


Om man sedan fortsätter vägen så åker man förbi
Holmboda gård,Skeppartorp osv..
Gamla vägen mot Norrsunda alltså,längst med ligger denna
långa stenmur..


Men här finns det inga "runstenar",,