tisdag 14 mars 2017

Husby-Ärlinhshundra 9:2




Här var det väl utgrävt och förstört som vanligt.
Men jag är lite insnöad på väderkvarnsgrunderjust nu.


En minnessten står i kanten av denna raserade backe.
Det har tydligen varit ett övningställe i forna tider.
Jag tror knappast dom kånkade stenar upp hit för att anlägga en
"övningsbunker",.Det här är stora stenar som ligger här.
Mitt i Husby-Ärlingshundra socken och på andra sidan vägen i skogsdungen
ligger ett stort gravfält med en skeppsättning.. bla..



Här fanns det en del sk runda stensättningar med fotkedjor.
Sen på det hela ska det alltså ha stått en väderkvarn?
Och sen har vi den stora utgrävda gropen på ena sidan..


Märsta station ligger några 100 meter rakt fram.




Vid andra björken ligger ett stort stenras med stora stenar ..
Sådana plundringshål stöter man på de flesta sk uppländska gravfält.


Om detta nu enligt experterna ska vara en väderkvarnsgrund,
samt ett "övningställe" och fornlämningsliknande bildningar,
och en stensättning närmast rund i denna backe,
så finner iallafall jag det en smula märkligt över alla dessa stora
stenar som ligger runt.
Här är en typisk sk "observatoriesten".


coolt.



Det skulle finnas en sk "runs stensättning" vilket jag förmodar
skulle vara den här som dom menade..