torsdag 2 mars 2017

Hög och Stenstudier Östermalm


Min mor tycker att jag ska komma ut i "civilisationen" ibland.
Därav brukar vi nån gång i veckan åka till Östermalm då syrran bor här,
och jag kan gå på Historiska..
Hur som helst så betar jag av  fornfyndsappens lokaliseringar av
det dom flaggat för fornlämningar..
Men i Stockholms innerstad är det" dåligt med hällristningar.."


Hade inte den här appen funnits hade jag aldrig hittat till alla dessa ställen.


Tänk om man "kunde backa tillbaka" 2000 år..


Bakom stenen ligger på andra sidan ligger Djurgården,
sen har vi en stor skans av okänt ursprung  där bla..




Tegelindustrier är oerhört intressanta angående lägen 
i landet.Har legat ett i Hammarby samt vid Eds..
Som om dom inte kunde "blanda lera" på stenåldern..


Oavsett om allt nu är borta så tycker iallafall jag att det
är oerhört lärorikt endå att se vart dom funnits.


I utkanten av Gärdet alltså ligger denna backkrön med 
oerhört "talrika" bergsknallar..
Och denna hög..Vi ska kolla lite närmare på den..



Här är den..
Välplundrat med andra ord..


Från andra sidan..


Några halvstora stenar låg runt gropen.
Och alla stenar som ingått i denna hög oavsett om dom legat runt eller
i trots förstörelsen borde ses med "nya ögon".
Och det gör jag.
Detta kom jag på angående "annat ljuspektrum" när jag 
var i Odensalas skogsdungar för några år sedan.


Nu blir det hela lite lättare att "backa tillbaka 2000 år"
Nu snackar vi bergshällar..
Jag ser detta som ett "forntida bibliotek",
därav utgår jag ifrån att det är packat med information här.
Som inte är utav "solkors eller streckgubbar"..

Sen kollar jag på allt.träden,naturen,vad som funnits omkring ifall
det inte finns "tillgänglig information" om stället.
Men då jag åker runt överallt så lär man sig även att se vad som är boplats
gravfält och forntida "verksamhets ställen".

Sen hittade jag en  uthuggen trekant här..Nice..=)


Den här lilla bergsknallen tjoade jag högt över..
Du måste förstå att jag "kan inte se",jag önskar däremot
att jag kunde det så jag slapp sitta dessa ändlösa timmar
med min ritplatta.
Men det jag "kan se" är dessa sk "svampochmögelbildningar".
Därför tar jag min wacomplatta och ritar av dom olika
konturerna  som är så utmärkande.
Vad det nu än mår vara eller resultera i.

Tror du ärkebiskoparna dokumenterade denna historia på 11-1600 talet?


Här är min lilla "avritning" som verkar bestå i det klassiska
"nån som blir uppäten" "talteckenavindoeuropeiskfornpersiskstil"
och en massa gubbar.
Typ som -Det här är vårat ställe..
Därav åker jag till så många ställen jag orkar,och ritar av så många bergsknallar jag
kan för att inte försöka "lura" mig själv att få ihop det till något annat.
Men det blir samma figurer och historia på dom liknande platser jag varit på.



Varför skulle dom inte ha "dekorerat" bergshällarna 
med deras historia."Den är  ju för evigt",
(inte idag visserligen då allt sprängs sönder)
Tänk om dom var så pass smarta att dom blandade olika
mineraler,betongblandningar,färger som dom använde till
att visa deras historia i stenen ? 
Istället har den idag blivit manipulerad,förlöjligad och totalt 
utraderad i brist på kunskap och förståelse då det enda
forskarna och historikerna idag kan komma fram till är
"futharken" och detta förbannade latin.