måndag 27 mars 2017

Viby,ljushögen,Vaxtuna Vallentuna


Ljushögen ligger ute på en åkerlapp ,
Viby gård ligger i anknytning till denna hög.
(Den ägdes av Klara kloster i början av 1300)
På andra sidan åkern ligger Vaxtunas enorma gravfält samt Köhögen.
Här är det bara utgrävt,inga fynd annat än lerkilningar...
Är inte det märkligt?


I utkanten på andra sidan av den totalförstörda högen så
ligger domaringen rakt fram,Vägen till Lunda går här oxå..


Jag vet inte vad det är som stör mig men något är det.
Att gräva ut en sådan hör stor hög utan ett enda sk "fynd" samt förklaringen
till att bönderna använde högens innehåll till vägbyggen ..
Jag fattar inte..
Då denna hög ligger mitt ute i åkern så vart fann dom som gjorde denna hög
deras sand,grus och lera någonstans,samt att kånka det ut hit måste tagit ett bra tag.



Det var i utkanten som jag såg den.
En stor sten..
Jag tippar starkt på att detta varit "toppstenen" på högen.
Då stenens proportioner är enastående likt en annan sten
som står några km härifrån..
(Kung Nordians hög i Norrsunda)


Här är den..


Min avritning av stenen..
Har inte kommit längre då jag fann den igår..