lördag 18 mars 2017

Runsa skeppsättng..igen


Runsa skeppsättning har Olof jag och min bäste vän  Linda spenderat dagen vid.


Att berätta mina teorier och ideer på plats vart genast
 mer klarare när jag förklarade för henne om stenarna och 
hur jag kommit fram till det hela.
För varför skulle inte dessa vara "ornamenterade" ?
-Jo det ska jag tala om för dig.Runstenar är kristna stenar 
och hör till kristendomen.
Men dom här stenarna dom tillhör en annan kultur och ett annat folk.
Därav har jag spenderat ett halvår nu med att rita av alla rispor,konturer,
gråskalor,mossa osv..
Samt exprimenterat med olika färgblandningar av leror,
färgpigment från naturen, kalk osv..
Dom har "Hittat" färgpigment från en del megalitgravar i Västergötland 
bestående av jordockra..bla..Så varför skulle inte dessa stenar i forna tider varit
målade vilket jag utgår ifrån..


Att sitta och spekulera och dividera är meningslöst.
Tror du Adam av Bremen var här eller Olaus Magnusson när dom 
skrev deras Upplands verk?
Stenarna står ju där..Eller hur?
Vad för "svamp" är det då ?
i tre olika gråskalor..snälla berätta det för mig..
Jag är idel öra..



Alltså..Vad är detta?
Bergsknallen ligger några meter från skeppsättningen.
Det är en uthuggen rektangel i berget.


Det är den som ni ser i kanten av denna bild alltså.
En av Sveriges Största skeppsättningar som ligger här.
Mitt emellan 2 stora berg varav den ena kallas Runsa fornborg.
Varför har ingen sett det här?
Jag fattar inte.?
Det som är ännu värre är berget bakom .
Tom Linda som jag släpade med mig upp kunde väl se att det var något
helt annat.
Jag ska visa..


Alltså bergsknallen som ni ser bakom här är helt galet.
Bergsväggen nedanför är spikrak ,det ligger stora stenblock
 samt stora fyrkantiga block längst med,det finns ingen som 
helst logik i att det skulle vara "inlandsisen" som
orsakat detta överhuvudtaget.


Vad är detta ?
Varför har man satt i ett järnrör?
Då denna sida av Runsa är så brant och innehåller dessa
onaturliga former och platåer.
Är det "plomberat?"
Såklart att det är..
Och isånafall vem har gjort detta tror du?


Här finns det många sådana här hål.
Vad är detta?
Detta är ett fyrkantigt urhugget hål 
som går rakt in några meter i berget.


Det här berget är inte "naturligt" någonstans..
Hur fan kan man ha skitigt i detta?
Har militären haft "bunkrar" här eller vadå?


Ett till fyrkantigt hål som går in i berget.


Jag kallar det här för "stenhjulet"
-ja men det ser man ju ,sa min kompis..
-Precis svarade ja och frågetecknerna om våran Uppländska historia
vart ännu mer..






Runsa "skeppsättnig" en av Sveriges största,
Jag ska prova att lägga in alla stora skeppsättningar i Sverige
i google earth och mäta avstånden så kanske det klarnar upp.
Avritningarna av stenarna här har jag hållit på med
i ca 1 år .Det är inga runor eller rundjur utan
något helt annat.Men jag skulle inte fortsatt om jag inte fick fram något.
Nu vill jag veta vad det är och vad dessa tecken står för som jag fått fram.
Men att bara titta på en "skeppsättning "utan att se hur det ser ut runtomkring 
eller utgå ifrån denna idiotiförklaring som historikerna förser oss med
kan jag tyvärr inte gå med på längre.
Stenarna står ju där och ni snackar fortforande om 
"Mystiska kultplatser",åk till flera så kommer du fatta vad jag menar.