söndag 5 mars 2017

Ormsta Vallentuna


Varför knackar man in såna här gropar i en sten på ett gravfält ?
Har man alltså "malt korn" här eller "offrat till älvorna" ?
Sorry men den teorin köper jag inte.
Det finns ingen logik eller vettigt med den idiotiförklaringen som  dagens
"lärda män" fastlslår i.



Här ser man klart och tydligt att stenen innehåller olika
lager med "packning"..Tom färgen sitter kvar..
Så vad är det då?
Det enda sättet jag kan komma på är att rita av stenens linjer i hopp om att
få någon vettig lösning på detta omfattande skålgropsknackande som finns 
överallt i Uppland..


Det här var inte riktigt det jag hade tänkt mig alls.
Men då jag utgår ifrån att denna sten haft något annat syfte än att "mala korn"
så måste jag se förbi och tänka om det som ni varken ser eller förstår.
Men det som jag får lära mig och den kunskap jag får av stenarna är 
något helt annat.
Och det genom att bara ha ritat av och följa stenens "Konturer och linjer" som
jag gör på detta sätt.
Då jag oftast inte har någon som helst aning heller vad det är på stenen så kan jag
 inte utgå ifrån dagens historia eftersom detta har "förbisetts" överallt.
Men jag tror detta handlar om "bomärken av hednisk heraldik "


Med tanke på denna omfattande Uppländska organisation i forna tider
,varför skulle inte dessa medeltida sigill från dom äldre sk frälseätterna
vara knackade i stenarna? Eller bomärken för den delen?