måndag 13 mars 2017

Altarsten/Observatoriesten


Den här stenen står högst upp på Gränby sk gravfält,man har en 
bra utsikt här då branten går precis bakom och framför.
Hur som helst så kallar jag sådana här stenar för 
observatorie/altarstenar som
jag stöter på mina besök vid dom Uppländska gravfälten..
Vi ska titta lite närmare på den..


Som vanligt så har jag absolut ingen aning annat än att jag utgår ifrån
att  det finns en massa grejer på den..Men vad..?
Därav har jag ändrat svart/vitt samt högupplöst i Ps..
Sedan tar jag min wacomplatta och börjar  följa olika
linjer på stenen.
Detta brukar ta mig några timmar -dagar -veckor men nu när jag
vet vad det är  så börjar det hela att gå mycket lättare för mig att
 hitta figurerna, dom olika tecken,ornamentiken.

Här är det en massa gubbar och stora tecken av "arabiskt påbrå.."


"hokus pokus"