lördag 18 februari 2017

Sätteringen /Sättra ring Frösunda 85:1


Jag har velat åka hit länge.
Detta ligger mitt inne i skogen  en bra bit.
Angående arkeologiska rapporter har jag bara hittat en om detta ställe.
Vilket är förvånandsvärt pinsamt.Men då det ligger i
både "eländig terräng" och oerhört snårig skog så är det
knappast aktuellt för dagens historiker och forskare..


Det gick en väg till den gula pricken sen vart det stopp.
Jag fick gå över åkern,en promenad på ca 15 minuter,
den gröna pricken är vart Sätraringen ligger..
Det här är verkligen gamla områden..


Skogsdungen innan var en trevlig och mysig skog att gå i.



Hur gammalt tror du detta är?
Det låg några stora stenar längst med denna "ring" det här var den första
jag stötte på.


Det här är helt galet.
Varför kånka stenar mitt inne i skogen i denna enorma ringformation?
Inte fan är det en "boskapsfålla"
Och vad är det isånnafall för "hedniska ritualer" som förrsigåt
här inne mitt i ingenstans?


Det enda "arkeologiska" som gjorts här är att någon
tagit kol 14 prover och konstaterat att det hela rör sig om
"höga halter av fosforsyra.."
Alltså..Det här är MITT INNE I SKOGEN..
Det är ingen fornborg eftersom idag vet vi ju alla
hur dom ligger inbäddade i landskapet samt hur dom ser ut.
Och det här stället är verkligen unikt och liknar ingenting jag sett..


Vad för verksamhet har man haft här?
Med tanke på hur naturen ser ut så har stället legat "öde" ett bra tag.
Rannsakningar efter antikviteter skrev på 1600 om 
en "borg" eller "kyrka" som låg inne i  skogen..
Ärligt talat ser detta ut som en kyrkmur?


wow..wow...wow..Den här pjäsen ligger på andra sidan muren..
Skogen här är mycket tätt..
Nästa gång jag åker hit ska jag se vart "vägen leder mig"
(vilket jag vet är till Lunda men skadar inte att gå 
igenom skogen och kolla)


Stenarna är klart bearbetade.
Det jag undrar är om dom gjutit på stenarna och sedan
format dom eller "ristat" då man kan se på en del stenar
som idag kallas "söndervittrade"  och har ett annat lager på sig.


Sen om man tittar på hur träden,naturen ser ut.
Här var det mycket vridna träd, och träd som gått av på mitten..


(Olof och jag vid Sätraring)

Jag tog med mig pappa hit  då jag faktiskt inte vågade
åka hit ensam.
Lite löjligt med tanke på alla ställen jag varit på.



Nedanför ringen var skogen eländig ,jag gick rakt in i en gren,
men här fanns det många stenrader,och 2 rösen såg jag..


-"Där har du en konstig sten ,sa pappa"
jorå..Kan man lugnt säga..



Alltså hallå?
Det här kan du inte komma undan med att det är en 
"naturbildning"..




Över åkern ifrån detta ställe,några 100 meter bakom Olof .
Där låg ytterligare en stor sten...Jag ska visa..



Stenen från andra sidan,Sätra ringen ligger precis på andra sidan åkern..