måndag 13 februari 2017

Runsten u266 Ekeby Fresta sn


Varför knacka in detta i ett berg ?
Endast denna lilla del oxå..
Varför knacka in  "läto resa denna sten"
Det är ett intressant exempel på hur schablomnsmässigt för att 
icke säga tanklöst,inskrifterna kunna varit formulerade.
(seriöst det står så i Upplands runinskrifter)

Min tur..
(Sen har alla "mina gubbar" varit här Bureus,Peringskiöld och Rickard..)


Min avritning av ornamentiken


Och anledningen till att jag ritar av så här är för att ni ska se
och förhoppningsvis förstå hur feltolkat hela våran historia är då den
utgått ifrån kristendomen och är skriven av präster.
Anpassad allmänbildning med andra ord..
Jag är däremot ett strå vassare..och en hedning av den värsta sorten,
sen lär man sig ju fler ställen man åker till..


Och att man kan göra så här idag.
Utan att skada stenen som ni gjort med eran 
egen komponerade felstavnings" runologi,"



Aha..där har vi den där björnen igen..
Jag har hittat den ornamentiken på en del Gotländska fynd.


Jag letar i alla museum samlingar efter alla fynd,alla utgrävningar.
alla raä rapporter osv..Sen åker jag till platserna ,samt läser gamla
rapporter om hur det såg ut för några 100 år sedan..osv..
Sen har jag ett öga för detaljer.
Alla dessa fynd som gjorts och görs här i Uppland,
vad kommer dom mönstrerna ifrån ?
Hur gamla är dom tror du ?
Och allt gjort inom en enda tidsepok..
knappast..