lördag 18 februari 2017

Vaxtuna


Efter besöket vid Sätraring idag vart jag mer förvirrad
än vanligt.Därav åkte jag upp till Vaxtuna  .
Som sagt så bor jag mitt i alltihopa.


Vax -Tuna
ca 40 meter från detta maffiga "gravfält" ligger köhögen,
på andra sidan åkern ligger Ljushögen och den gamla "Vasavägen" som
ansluter till "domaringen" och vägen mot Lunda.
Husby ligger på andra sidan,sen har vi Offerkällor vid Yvlingesjön,
nåt vit flinta stenbrott som jag ej har hittat,
Viby gård ,Gamla Vintervägen till Vallentuna..osv.


Jag har en liten teori jag "bollar med" samt en del
expriment jag gör vid platserna,dels med min pekare,
det är mer logiskt att sätta dessa platser där stenarna är så pass
väl noga utplacerade ,i alla riktningar, att det helt enkelt
har med energier eller ett annat" system" att göra.
Avstånden mellan stenarna är så pass specifika att dom inte
ligger där "hursomhaver".
Men jag vet inte...
Att bara skriva "gravfält" "kultplats" är sådan förnedring
gentemot dom som gjort detta..


Här i trakterna finns det bara en enda bevarad kvarn och det är den i Bergby.
Men med tanke på att alla stora gårdar,byar hade kvarnar borde det väl endå
ha legat en här oxå?
(Uppe hos Teodor Gustavsson i Husbyön ligger 2 stora kvarnstenar på tomten
samt en mindre som nu är trädgårdsprydnad)
Jag har hittat en sk vattenkvarns grund ca 2 km härifrån inne i skogen.
Diket där  slutar mitt i baken ner mot ett förstört gravfält som numera är en grusgrop.
Men uppe i skogen ligger det en mindre dammanläggning...
Hur som helst..


Hela detta gravfält ligger i en backsluttning,
att bönderna skulle gått hit för att spränga och släppa sten till deras 
ladugårdsbyggen känns oerhört långsökt.
Då borde dom ha tagit sten från Köhögen som är mera lättillgängligt
inte sant?
Eller den numera "bortodlade" Ljushögen längre ner..
För att sedan släpa stenen här bland alla andra stenar,och om detta skulle
varit en "boplats" så blir det hela ännu mera märkligare,med tanke
på hur stenarna ligger..


Sen är det så himla roligt att se sin "utveckling" 
och hur kunskapen man får växer till vad det nu ska 
sluta nånstans.
Jag för noga anteckningar över alla ställen jag åker till,
samt när jag väl besöker dom igen och det jag missat
"förbisett".


Det är för mycket olika "gravstens typer" här..
Stället ser mer ut som ett enormt historiskt 
astronomiskt monument av olika årstider.


Och om detta nu är ett gravfält så utgår jag ifrån att varenda
sten har något på sig..Inte sant?
Men vad ?
En liten gubbe kanske uppe i högra hörnet,,
Syns ganska tydligt eller hur?
Då "runristarna" i Uppland kanske var "Upptagna" på andra
håll tog man helt enkelt saken i egna händer och gjorde sin sten.
Och  då detta "stenhuggande"  var sådant tidskrävande
kanske man helt enkelt blandade en betongmassa som 
man la på stenen och innan den torkat "ristade" in 
det man ville.Därav kunde man även få lite "finare stenar"
samt mer information än 
"Torbjörn ristade stenen efter Gudlög Gud hjälpe hans själ"


Skörbränd sten?



I Utkanten kommer en till backsluttning där denna sten står bla.
Från denna sten går det stenrader upp till andra enorma stenar...


Därav fick jag funderingen på om dom lagt stenarna utöver olika energi
linjer i naturen.Sk Leylines,curry-hartmann,
I Forna tider hade man en annan tidräkning som gick efter
månen. (Tom här i Uppland )
Detta "hedniska soldyrkande" är ett påhitt ifrån kristendomen.
Gissa varför..






Dessa "pyramidstenar" finns det gott om på dom Uppländska
gamla gravfälten. Hur naturliga tycker du dom ser ut att vara?
Jag kan inte blunda för detta längre eller försöka ignorera det som ni gör.


Det här är i utkanten av Vaxtuna,på andra sidan åkern inne i skogen
ska det ligga ett ännu större gravfält innehållandes 50 resta stenar,
sen kommer "domaringen" och berget..


Detta stenröse har jag beskådat  många ggr men idag
noterade jag dessa röda stenar som låg så välplacerade runt om.
Imorron ska jag mäta avstånden mellan dom  enbart för nöjets skull..
Några meter bakom ligger ytterligare ett röse i form av en treudd..




Alltså...

Hallå ?!?!





Här är det även sankmark,sen kommer den lilla insjön några meter längre upp,
detta är ett utmärkt ställe att placera en forntida kvarn på,
men det är högst "olämplig" eftersom detta är klassat som ett gravfält.
Vilket är ännu märkligare då det knappt finns några gravfynd härifrån..
Samt förklaring att det är så" bortodlat" och förstört att forskarna inte kan
komma på något annat..