måndag 20 februari 2017

Betraktelser


Stensträngsystemets här i Uppland är unikt.
Den stora koncentrationen av detta system ligger i Hammarby,
sen går ut mot Torsåker,Näle och sedan in mot Vallentuna ,Markim, Lunda..
Det är så omfattande detta system,det går mitt inne i skogen,
över skogsdungar och höjder,så teorin att det har med inhägnader av boskap
kan ni stryka rakt av.
Att det skulle vara gränsmarkeringar kan ni oxå stryka då dessa stensträngar
inte går längst med åkrar eller odlingslandskapet,Så vad är det då?
Varför har man lagt dessa enorma långa stenrader?

Bakom Hammarbackskolan mitt inne i Vallentuna ligger stensträngar på
90-120-70 meter med enorma stenras och förstörda gravar.
Jag var här för några månader sedan för att kolla upp det.
Det vart tvärstopp.
Jag kom inte ens upp för backen ,och jag tror inte på "hokus pokus"
men jag skulle hellre spendera en natt i Kalmars slotts fängelsehåla  än
att gå upp i denna skogsdunge igen.
Så rädd har jag aldrig varit. och jag är dagligen vid nåt gravfält.

Det största stenröse jag stött på i Vallentuna hitills är det som ligger på andra sidan vägen
vid Hammarbackskolan,. 
(Årby gravfält har 2 stora rösen oxå)
Om det nu skulle vara kommunen som travat upp dessa enorma stenar här för att jämna
marken för bygget av skolan så har dom verkligen lyckats pricka in 
det till ett "forntida stenröse" stil.
Men i kanten av detta enorma röse ligger stora stora "klumpstenar" i prydliga rader.

Mitt emot Hammarbackskolan går en backe som jag tog en tur till,
dom stenarna som ligger där är helt klart utan tvekan dit placerade,
Jag vet inte vad jag ska kalla detta system som jag stöter på,men det liknar
en Uppländsk version av hällkistsgravar,stenkamargravar,?!

Bakom Vallentuna Centrum ligger ett annat röse som varit hårt utsatt för
klantiga arkeologiska utgrävningar varpå hela stället är totalt förstört.
Fynden här är i i små fragment av  samma klass som Vendels ryttargravar..

Sen ligger dessa rösen högt upp i landskapet.


Så här ser det ut från vägen,
det stora stenröset kommer några meter längre in
sen ligger stora stenar längst med.



Det stora stenröset bakom skolan.
(Inte Hammarbackskolan utan den på andra sidan vägen)


Hur stenarna ligger vid gravfälten,samt vad för sten,
hur bearbetad den är,hur förstörd den är sådant 
kollar jag alltid..


Här får du en sten av mig att "komponera" efter.
Det finns inga regler annat än att försöka få fram stenens historia oavsett
vad det blir för tecken,ornamentik eller figurer
,jag vet aldrig vad det blir förrän jag
ritat efter dom olika linjerna på stenen.
Sen så använder jag så många lager när jag ritar av för att  kunna se
vilka linjer som är dom rätta ,sen vilka fel jag gjort..osv..


Han med hatten igen..

Förr i tiden såg man "syner,järtecken,"
idag tittar folk på "onaturlig" där folk driver ut
onda spöken hos folk, det är godkänt och  "allmänt accepterat."
(massmedial underhållning framför dumburken.)

Men att stenarna på våra gravfält skulle vara utav annat språk,
annan kunskap,en annan tidsepok som sträcker sig
längre än 1600 talets runologiska historia det är
totalt otänkbart.
Endå så finns dessa "gravfält" ,platser överallt i hela Uppland.
Hur många ställen tror du dagens forskare och runologer åker till?
"-Ja men där har ju alla varit så varför ska jag å dit"
-" det finns ju så mycket bilder och avhandlingar "

(Dom som verkligen "låg i" och åkte runt ,deras anteckningar är ovärdeliga
då du kan få ett "Hum" om hur platsen såg ut då och hur förstörd den är idag"
Rickard Dybeck,Johannes Bureus,P-A Säve ,Johan Peringskiöld,
och min älskade Olof Rudbeck dom åkte runt och notera.
Idag sitter forskarna och tittar i deras böcker istället för att åka runt,
om dom överhuvudtaget läst dom alls och skriver deras romaner om 
feltolkningar och felristningar istället )
Hade dom läst Olof Rudbecks verk och det han gjorde för att komma fram 
till samma slutsats som jag och mina gubbar  hamnat på..

Koncentrationen av runstenarna ligger oftast vid kyrkorna som mestadels är förstörda
vid "byggnationen av kyrkan" eller utmed nån gammal väg där det legat nån bro.
Men dom äldre vägarna då?Dom gamla stora försvunna byarna,fornborgarna ?


Varför vill ingen veta?
Varför är ingen idag intresserad av detta fantastiska arv som
gjordes av våra forna förfäder?
Dom som bodde här innan dom "hedniska kristnas runstensknackande" ?

Det här har ingen tänkt på eller ens utgått ifrån
annat än jag.
Och det känns ganska tungt att bära detta .
Jag vill bara ge dom som gjorde detta rättvisa och visa
detta fantastiska arv..