tisdag 14 februari 2017

Fresta Ekeby kvarn och runsten u 266


Jag brukar alltid åka tillbaka till den runsten jag ritat av
,en del stenar besöker jag dagligen visserligen
,här har jag varit många ggr med
men jag har aldrig gått upp på berget vilket var dagens
 projekt då grunderna efter kvarnen
borde stå kvar..



Det var en stor rund stenkrets här,en massa bråte och gamla maskiner.
Kvarnens placering är intressant då detta ligger högt upp,
(typ som Bergby kvarn)..




På andra sidan var det brant,tippar på att ån gick här ?
Härifrån där jag stod är det bara några 100 meter 
till det stora Ekeby gravfältet..


Från andra sidan..Här var det som 2 rader sten..
Och precis vid kanten ovanför ligger 4 kvarnstenar eller kvarnhål..?







Sen fångade mitt vänsteröga denna sten.
Hur naturlig tycker du denna sten ser ut att vara då?


I utkanten innan bilvägen låg dessa stora stenar som 
jag gick igång på totalt.
Då jag stod här och tjoade drogs min blick lite snett 
åt vänster från denna bild.


Nämligen den här bergsknallen..
Hur naturlig tycker du detta ser ut på en skala?
Och hur hör detta ihop med kvarnen?


Vad är detta för "uthugg" ?


Från andra sidan..
Jag ska bara rita av konturerna på detta så kanske det klarnar upp..




Söndervittrade bergshällar och runstenar är  
ett vanligt påkommande fenomen.
Det här bergsväggen ser man klart och tydligt att det handlar
om 3 olika lager med nån slags betongblanding..
Jag undrar vad denna runolog som målat detta tänkte..
Förmodligen intenting alls eftersom runraden är fel"knackad"
ursäkta "ristad"..



coolt..

Jag lånade en bok på bibblan idag som heter 
Gården Tingen Graven /Arkeologiska perspektiv från Mälardalen

varpå jag hamnade på sidan 64..Som det står så här..

Ytterligare en fyndkategori som skulle kunna vara betydelsefull
för tolkningen av Tuna är hand eller vridkvarnar.
På den tidigare nämnda boplatsen Sanda
(Idag finns inget kvar här då det är radhus överallt,
 som ligger knappt 2 km från Fresta)
tyder förekomsten av ett stort antal 
handkvarnar tillsammans omfattade fynd av vete på att platsen
haft en mycket speciell roll i regionen.

Sanda har såleds tolkats som en plats med position och  ett 
välstånd uppbyggt på malning av vete..


Då har vi en logisk koppling av "äldre bebyggelse"
Från Ekeby till Sanda är det knappt 2 km..
Det jag vill komma fram till är att ni har utgått ifrån att
allt härstammar ifrån detta årtusende,detta tidsperspektiv och
daterande är helt vansinnigt tokigt,samt kol 14 metoden.
Att blint datera ett helt område baserat på ett föremål
man hittat som legat på platsen vid 700 är ännu värre.
Om jag skulle lägga en "burk" under en stensättning så skulle
arkeologerna blint om 300 år tro att stället var bebyggt från den tiden 
jag la ner burken..
Jag fattar inte,alla dessa ställen och grunder,som dessutom är
totalt förstörda,som  även nästan alla gravfält och för att inte tala 
om runstenarna.
Hela Uppland har stått i lågor och dom stackarna som 
vart kvar hade bara en sak att välja vilket var dopet eller svärdet.

För i det här fallet så är hela våran historia förstörd pga
kristendomen.