måndag 13 februari 2017

Runsten U 261 Fresta socken


Runsten nr U 261 som står utanför Fresta kyrka.
Ett tips om du nu skulle åka hit så kolla in 
gravfältet på andra sidan vägen.
Det är det konstigaste gravfältet jag varit på.


Avritning endast av ornamentiken..


Och här har ni runorna.
"Jarlabanken lät resa dessa stenar efter sig,
medans han levde och han gjorde bro för sin själ,och ensam
ägde han  hela täby"

Allvarligt talat nu...
Vi fortsätter...


Sen kan ni kolla på Aschaneus runstensteckningar.
Dom är fortforande aktuella efter 400 år och tolkas
 fortforandes efter.
Jag fattar inte..
Men han ska ha cred för sin stenbro han skriver om 
men som  enligt Upplands runinskrifter ej kan angivas,
den vet jag vart den är..
Den ligger dryga kilometern från Fresta,
när nya radhusslingan byggdes så kom en stenbro upp.
Tror knappast dom lagt den där som dekor då bilvägen
ligger några meter rakt över..


Folk frågar mig ofta om jag kan läsa runor.
då jag ritat av så många stenar nu.
-Svaret blir nej,däremot kan jag läsa av stenen..


Jag kan se vart den är bränd,vad för slags sten det är,
vilket som är upp och ner,hur många lager stenen har av 
diverse ornamentik och figurer,,osv..
Och hur stenen egentligen skall se ut..
Linjerna kommer atomatiskt när du börjar
rita av stenen som jag gör..