söndag 12 februari 2017

Markim Stenstudier


Det här är en sk "observatoriesten". 
Rakt framför stenen ligger en stor häll och några
meter längre bort innan backen kommer en vit bergshäll 
(finns även en i Örsta och såklart Granby)
Den ligger mitt emellan 2 gravfält och en fornborg.
Stenen är kluven och hårt förstörd,förutom den här sidan som är
helt plan.
"Det tar ett tag innan poletten trillat ner"
och för min del har den äntligen trillat.
Jag bor mitt i alltihopa..
Tog bara 8 år..



Sen alla dessa gravfält jag varit på.
Jag försöker ta 3 nya i veckan ,om inte så
åker jag till nåt favoritställe dvs 
Lunda,Ormsta,Vidbo,Hammarby..

Den här  ornamentiken är i samma stil som 
Fällbrostenen..Utan falurödfärg..



Nån som blir uppäten igen.
Jag tippar på att det är en 
"bomarkering" ..det här är vårat ställe..typ
Då papper och dokument försvinner så står
stenen däremot kvar.
Och det är inte "ristat" eller "kristat"





Jag har varit så arg och ledsen över att ingen ens är intresserad
eller ens har försökt .Men då jag spenderar större delen av min 
tid vid nåt gammalt gravfält eller i nån skogsdunge samt åker runt
vilket folk idag varken har tid eller lust att göra.
(mina föräldrar har försökt förklara detta för mig ett antal ggr)
Det är så mycket på tv nu för tiden.
Sen finns ju alla köpcentrum och gallerior till dagens
köpmaniska samhälle.
För vem vill åka och titta på en oläslig runsten eller
gammalt gravfält?