lördag 25 februari 2017

Funderingar

Jag är uppvuxen i Grimstaby  i Upplandsväsby.
Bergen man lekte på med dom numera söndervittrade hällristningarna
var inget man noterade i ungdomens glada dagar.
Eller något annat för den delen.
I Eggeby,  Hammarby sn numera inhägnade fornpark hade
min farmor och farmar ett litet
sommartorp på bergsknallen (ett av 2 bevarade 1600 tals torp,men det revs i våras)
Det togs senare över av scouterna innan det jämnades med marken av kommunen.

Så när jag hittade denna rapport om
Bollstanäsgravarna vart jag inte förvånad utan paff.


Tips
Från den Undre världen
Hökens Galge
 (oerhört intressant om rovfågeljakten och dom ben av 
rovfåglar man hittat i högar samt vart denna "sysselsättning" härstammar ifrån)
Hövdingaparken bakom Vallentuna Centrum  är väl ett ganska klart och 
tydigt tecken på den "administrativa verksamhet" som funnits i Uppland.
Då fynden är likadana som Uppsala Kungshögar och Valsgärde.
Vart tror du den "försvunna kyrkbyn " låg?
Hur många "kända" stormän vid den här tiden finns "registrerade"
appropå..tja..Iarlabanken..Vart tror du han bodde ?

Sen angående alla hjälmfynd i Uppland , och arabiska mynt.
För att inte tala om ornamentiken på dom Uppländska silverskålarna.
Ska jag fortsätta?
Hällristningarna i Gobustan, som är identiska med våra uppländska
"skeppsristningar"

Det här känns oerhört bekant ut *host*  *Runsa*

Varför tror du  man inte gjort någon arkeologisk utgrävning vid
Almare-Stäket då?
(en enda gjordes i början på 1900 varav man fann några "kanonkulor
i ett valv")
Då den ligger så enormt högt och är ett utav Upplands viktigaste
fästen  sk "mälarens lås" den enda vägen in i Uppland

Salstaborg-Broborg-Runsa-Almare-Stäket-Gåseborg Adelsö
Prova och mät avstånden mellan dom.
Jag har mätt avstånden mellan varenda fornborg som är registrerad i 
hela Uppland..seriöst alltså.
Sen kan ni prata territoriell indelning hur mycket ni vill men fornborgarnas
avstånd och placering har ingen utgått ifrån att dom är utav ett äldre
"system"
Eller måste jag få ett godkännande av påven  i Rom om vad som anses
lämpligt i fornnordisk historia?

Stenhamra
Lenabergs kalkbrott