söndag 5 februari 2017

Össeby - Garns kyrkoruin ..igen


Össeby garn trakten är förövrigt av äldre hednisk karaktär.
Här finns stora ladugårdsuppfarter i sten som står längst med
åkersluttningarna,man kan ju bara "gissa" hur stora dom ladorna
var i forna tider..


Och för att det inte ska råda någon som helst tvekan om att detta varit
en kyrka så har kyrkan givetvis" pinkat in sitt revir.".
Jag har varit här förrut men idag var det andra saker jag kollade efter.


Den här bla..
Att det bara finns en runsten här ..ärligt talat nu..
Visst dom har hittat en hel del "runstensfragment" men ett tips
titta på hur denna "kyrka" är uppbyggd samt "renoverad"..
Det här är stora stenar i väggarna..




Byggnadstekniken här är verkligen förvirrande.


Det var den här jag ville titta på igen..
Och fota lite mera..


Samt den här som står i mitten.
Det är en stor gravhäll i 3 delar ,
och eftersom det står i nån slags latininserad form 
så räcker det för mig .
Sen har Peringskiöld varit här oxå..





Man bygger inte en sån här "kyrka" för att sedan
 "flytta på " församlingen för att bygga en ny kyrka.
Som desutom står ännu högre upp än den här.
Det här är stora stenar och tjocka väggar..
Trots brand och "blixtnedslag" så står den kvar.





Vid stora karby ute på en åkerplätt ligger en liknande 
"ladugårdsstenuppgång" ,många sådana i dom här trakterna..
Sen mycket stora stengrunder överhuvudtaget här ute.
Och stensträngar i skogsdungarna..

Sen det stora berget innan man kommer till Karby..
Det ska jag upp i  när det blir lite mildare väder..


Jag letar information om "herr Mattias" som var präst i Vallentuna
runt 1198..








.