söndag 19 februari 2017

Ormsta , Vallentuna


Jag behövde åka till Ormsta idag.
Har inte varit här på några veckor.
Jag behövde "samla" mina tankar och fundera vad
jag sysslar med.
Detta är helt klart ett utav dom bästa platserna om du 
vill lära dig något som "inte står i historieböckerna."
Sen vad det är du lär dig det är helt upp till var och en.
Men stenarna ligger ju där..
Du ser i början bara en massa sten,men varje gång du åker hit
så kommer du lära dig något nytt ifall du utgår 
ifrån något annat än bara sten.

Den här stenen tex. Den är "kluven" som du ser men den är oxå
flyttad ,Och om du sedan tänker lite mer än 
Kanske det finns en tanke bakom..


Det här är mitt ställe.
Jag älskar att lära mig nya saker och att göra det på plats
är mer lärorikt än att läsa en bok någon skrivit som inte ens 
har varit på stället ifråga.Inte sant ?
Denna lilla bergsknall består i en massa sk skålgropar.
Varför har man knackat dom här tror du?
Då groparna här inte är särskilt djupa men endå i ett sådant
ordnat system  att det visar klart och tydligt att det sista man
sysslat med när dessa knackades in var för att 
"smörja berget och offra till älvorna"..


Det mest logiska "teorin" jag kan tänka mig angående detta
"gropknackande"" är att dom gjutit nån blandning som
sedan lagts på berget  och sedan "gröpt" ut groparna.
Därav att groparna är så jämna , att sitta här och   "knacka" dessa gropar 
med en sten..seriöst?..


Det går ett "kristallband " i kanten,
(jag har markerat det så du ska se bättre)
Sen själva "gropknackningsytan" är planare än resten av berget.
(men några meter på andra sidan finns ännu mera gropar)

Bevarad kunskap som idag ingen vet någonting om eller ens är
intresserad av att veta.
Papper håller inte med åren,nya tekniker kommer och går,
trä ruttnar men stenen den består.
Så om vi nu tänker oss att han som gjort detta  ville föreviga
sin kunskap till oss  på enklast möjligaste sätt.
Samt berätta vilken tidsepok han levde i.
Hur skulle han kunna visa det för oss?
Stjärnhimlen ändrar sig inte särskilt mycket genom åren,
den har sina fasta återkommande punkter.



Våran kalender som används idag är en reform som kom med
kristendomen .Det skulle dyrkas biskopar,helgon och mässdagar
allt enligt den enda tron som finns och fanns.
Sedan har helgon tagits bort ,"förkastade dagar",nya dagar har
kommit som tex kanelbullens dag..
(Är inte den en passande hällristningsymbol)
Kunskapen om stjärnhimmlen och den astronomiska
tidräkningen fördömdes till "svartkonst" och ren nonsens.
Gissa varför..