fredag 17 februari 2017

Eds Stenstudier


Eds socken
Prästgården ligger precis efter stenraset på vänster sida.
På högersidan ligger Upplands Väsby station,
dryga 100 meter står den sk Ladbrokstenen,
sen kommer Oxundasjön,Hammarby osv..


Jag vet ingenting längre..
Men endå kan jag koppla ihop platser utöver stenar
 trots ras och förstörelse. Här ligger enorma stenar,och en sån
 här "3sten" sett en sådan vid Björkbby strax
innan man kommer in till Vallentuna..



Det ligger 2 mindre stengrunder här men dom syns knappt.
En lite längre upp precis vid gångbron.


Jag är så trött på det här nu.
Att jag inte förstår .."Eller kan se"
Varför skulle inte detta enorma "flyttblock" mitt i Eds socknen
vara "ristad"?
Det känns mer logiskt att dom som bodde här för några
1000 år sedan knackat in något på denna enorma sten än
den förstörda i backen några meter längre bort..


Om du bodde här för typ 4000 år sedan och så skulle du och jag 
bestämma en allmän plats att ses på.
Vore det inte logiskt att ta denna sten?