tisdag 4 oktober 2016

Rotebro,boplats och gravfält


Bakom 3m vid Rotebro finns en liten skogsdunge med
blandat skoj av fornlämningar.
Jag letade efter Rotebroskans men hamnade här istället..


Här finns det många rapporter från raå
,minnesinskrifter av medeltida ristningar,gravhögar,
konstiga boplatsområden osv..


Skogsdungen var indelad i 4 områden typ..
Den här sidan hade stora stenar längst med hela backen upp till
bergsknallen och ett enormt stort sk flyttblock..


Det här var ett väldigt konstigt boplatsområde ..
Det kanske var" småfolk "som bodde här isånnafall då 
jag inte får ihop det hur dom annars skulle ha bott på detta ställe..


Sånt här intresserar mig..
Man har alltså huggit i  berget här för att frakta stenarna...vart??
Dom ligger ju  överallt..


Fin utsikt..
Rotebro skans ligger nånstans på andra sidan..
Får ta det nån annan dag...
(Det var där som Sten Sture hade nåt slag mot Danskarna)


Här skulle det enligt forndyndsappen finnas en medeltida ristning..
Ser ni vart..?


Inte här...dock men det var nåt här jag såg och gick igång på..


Vad säger ni ska vi inte ta och hjälpa RAÄ lite med alla dessa förbisedda
runhällar och stenar??


Här var den planaste delen av detta ställe mellan 2 bergsknallar..
Men boplatsen ska enligt rapporterna vara på andra sidan
berget på höger sida.
På vänster sida ca 15 meter härifrån jag står skulle 
en sk "vikingagrav " vara..
"I show you.."


-ååhh en puckad skylt igen..


Det var några små stenar i en slags plundrad formation, jag har ringat in den
så ni kan se på ett ungefär..


Det skulle finnas 3 sk "medeltida" ristningar här..