tisdag 25 oktober 2016

Grillby Enköping


Det här är vårat arv..
Men eftersom det finns så mycket hällristningar i Enköpings kommun så
är det lämpligast och enklast för RAÄ att hålla sig till dom 
valda hällristningsskådarplatserna
som dom kan ombesörja..
Den här  bergshällen ligger vid Villberga,jag letade som fan efter den
med gps oxå¨,stod på platsen men som ni ser på bilden så var det en aning
svårt att hitta hällristningarna..


Varför varför knackade man in dessa sk båtar lite här och var i Uppland?
Den absolut enda förklaringen som dagens elitforskare har att säga om detta
är  ingenting..Dom vet ingenting annat än rituella handlingar.
Jag finner det totalt respektlöst och idiotiskt då det inte finns någon logik i detta
stenknackande av båtar och sk "fotsulor" osv..
Men om man nu gör som jag och börjar ändra uppfattning och tänka i andra banor
då jag inte finner mig i att detta väldokumenterande stenknackande förklarats
på dagens vis har ett annat syfte vilket jag efter ritat hällristningar och åkt runt,
fått fram till det mest logiska vilket är tid.
Man har knackat in dessa "symboler" för att hålla tiden..


Ur boken 
Hällristningar och Hällmålningar  i Sverige
"Skålgropens enkla form gör att den använts i många olika sammanhang.
Ibland ingår de mer elle m indre säkert som detaljer  i figurristningar på 
skeppets bemanningstreck,som markering för människors och djurs 
kroppsövningar,som centrum eller mönster i cirkelfigurer."

Det här är bland det dummaste jag läst..
Vi ska återkomma till detta ..