söndag 16 oktober 2016

Bautastenar vs Runstenar

Vad tror du är för skillnad mellan en bautasten på ett gravfält och en sk runsten?

Jo men visst..Runstenarna är knackade av våra tidiga kristna förfäder..
Men bautastenarna då..?
Bautastenarna som stått före dom kristna missionärerna
 kom in i landet och fuckade upp hela våran nordiska historia..
Tror du man kånkat dom på en kulle utan att lämna något spår?

Jag ska tänka åt dig ..
Om jag nu levde för sisådär 2000 år sedan och ville lämna något efter mig,
hur skulle jag då göra..
Well...
Jag skulle blanda en jävla bra betongsmet,bygga upp något som fick
"symbolisera" min tid ,sedan "glasera" stenen kanske i olika lager av kalkputs
som jag sedan målat i olika färger tex,rött,gult,grönt och svart..
Och "ristat" in allt jag visste om den tid jag levt i innan putsen på min
sten torkat...


Typ nåt sånt här..
-Stenen..på bilden..?
-Ähh en från Runsa som jag ritat på bara..


-Den här..??
-Ähh en från "zamoras" kullar som jag ritat på..
Den ligger i EDS SOCKNEN..FÖR FAN.