torsdag 20 oktober 2016

Närtuna kyrka


Närtuna kyrka har inspekterats idag.
Nu har jag nästan besökt alla kyrkor i Uppland..
Hur som helst..Den ligger knappt 1 mil ifrån Markim.
Skepptuna kyrka ligger bara några km härifrån,dom är "påfallade " väldigt lika..


Bogårdsmuren hade enorma stenar.Sånt gillar jag.
Angående "förbisedda stenar" av RAÄ .


Runsten U 505 alltså..
Sånt här intresserar mig inte längre.
Men jag noterar och ritar av dom endå..


Här har vi tex 2 feta stora stenar som används till grinden.
Ärligt talat nu..
Med tanke på att en runsten kan se ut lite hur som helst så är väl
endå dessa 2 stenar...ska vi säga passande?


Jag börjar alltid med att kolla in den sk bogårdsmuren,
och jag utgår ifrån att varenda sten här är en gravsten.
För om nu kyrlan stått här sedan 1100 talet så borde väl
endå folk begravts här..Eller är det kanske en sentida ide från 1600?
Sug på den ett tag..


Sen finner jag det en aning märkligt då alla kyrkor i Uppland är så
väl strategiskt utplacerade.Försvars kyrka..Seriöst?
Titta på en karta hur alla kyrkor ligger i Uppland..
Titta på hur alla är uppbyggda,sen efter kristendomens
 segrande ombyggda.
Den här hade ett rejält torn..



Tror du man "bygger" sånna här hus i kristendomens ära?VA?
Här var det så utraderat att jag mådde en aning illa när jag var här inne.
Golvet var träplank inte en enda sten förutom i vapenhuset,där det var tegel.
Inte ens nån bok eller beskrivning om det heller..
Med andra ord här osar det ruttet...
Denna fantastiska forntida fästning som ni har förstört.
En vacker dag ska jag hålla hov här ..


Såna här samlar jag på..Kul..


Jag har inte riktigt fattat denna hebreiska inblandning i det latiniserde
kyrkverksamheten i Uppland förrän nu.
Jag skriver natrligtvis upp alla kyrkor som har dessa attribut utplacerade..
Vad tror ni det här betyder?
Det vet jag.


Vad tror du det här ska föreställa då?
Det påminner en hel del om den teknik som prästerna använder sig av när
dom förstör gamla pergament.Man skrapar bort allt utom den "dekor" som ansågs
vara passande och sedan kluddrade dit nåt namn på något helgon.
Ungefär samma teknik här..
"Jag tippar på att bremen-sachen ligger nära till hands för denna kyrkas öde.".


Morr..
Våra sk "lärda präster" åkte som ni säkerligen inte vet ner till
Roostock och Wittenberg för att "studera"..
Jag har såklart skrivit ner varenda en som varit där.


Och dessa schabloner..
Jag har nästan alla idag som finns kvar att beskåda i Uppländska kyrkor.
Dom stör mig..


Ingången från vapenhuset.


Den här stenen gick jag igång på hårt.
Jag tjoade och hoppade högt när jag såg den.
Varför vet jag inte men har tagit "ett antal bilder" då denna
stack ut från dom övriga.
Tippar på att denna är av "äldre klass"..