lördag 1 april 2017

Wallox-Säby gravfält


Jag hittade detta gravfält igår när jag läste Fornvännen
Det ligger bara några km från Broborg,dryga milen från Husby-Långhundra
Östuna ligger oxå i närheten och Knivsta på andra sidan sjön.
Jag spenderade 2 timmar här idag med att mestadels fota och "gapa av
förvåning."






Men här finns inga runstenar..
Är inte det märkligt?



Man har alltså konstaterat att detta är en grav då man funnit lite brända
ben under en stenpackning.
Jag fattar inte.
Man har alltså i denna enorma "gravanläggning" lagt och placerat dessa
specifika stensättningar och bautastenar hur som haver?
Detta ställe är ett ganska klart och tydligt tecken på att dom 
Uppländska hedningarna hade lite mer "kunskap" än att
"rista runor" och dyrka asagudar.



Du menar alltså att beroende på "rangordning/hierakin"
så har man fått olika "begravnings" stensättningar utdelade ?
-öhhh Kettil var skomakare så han får en Treudd..?!?


Tycker du det här ser ut som en praktisk boplats ?


Det här var så packat med olika stensättningar.
Och bautastenar i olika rader.
Det här är det mest välgjorda "gravfältet" jag varit på.


Uppe i backen ligger större stenar.
Om det gått en Leylinje här har dom brutit den eller skapat en själva?
Därav dom andra stora stenarnas placeringar som är koncentrerade runt själva stället ?
Har man alltså "ringat in energin"?
Maila  mig gärna om du vet eller har någon teori om detta.



Dom här "bautastenarna" står så strategiskt är det 
"signal eller sändarstenar" ?


Jag ska rita av dom så får vi se vad som händer.


Här är han med hatten iallafall.
Titta noga nu .



"Min sten den har tre kanter..
Tre kanter har min sten.." =)


Följ mig och jag ska lära dig
Det är dags att vakna nu..