lördag 15 april 2017

Runsa Hamnanläggning


Mitt emellan Runsa skeppsättning och den såkallade fornborgen
ligger en liten åker som lutar.
Det här är vägen ner till den sk "hamnanläggningen"..


Vad är detta?
Bara för att man hittat en "stockbåt" är det klassat som 
hamnanläggning.
Jag fattar inte.Hur länge sedan tror du denna "hamnanläggning"
 var i bruk.
Och seriöst nu.."Kallmurning med småsten??"
 Knappast..



Förnedringskylt i brist på okunskap och förståelse.



Det är alltså enorma stenras på ena sidan och den andra sidan 
är klippväggen i spikraka vinklar och "uthuggningar"
Idag kan man "Googla" sig fram hur forntida hamnanläggningar såg ut.
Och då "källmaterialet" om Upplands "dunkla" forntid är ett sådant stort
mysterium för dagens historiker vilket gör att dom överhuvudtaget inte 
kan tänka själva eller ens orka ge sig ut för att titta på platserna då
allt är utgrävt och "dokumenterat",så gör jag det..
Tror du det här anlades under påvedömet eller??



Förklara detta för mig..
Börja med att höja vattennivån 2000 år tillbaka.
Sen förklara för mig hur folk bott och levt här
då Uppland mestadels bestod av småöar.
 Eller ska vi skriva 
"kanställda block från ett frostspsrängt bergsknall ?"


Det här är inte "naturligt" nånstans.