måndag 24 april 2017

Runsa skeppsättning Eds socken


Jag har skaffat mig ett sk mätthjul ,
och har mätt olika avstånd idag vid Runsa Skeppsättning.
Hela projektet tog ca 2 timmar men resultaten var
väldigt fascinerande.
Jag  har idag alltså mätt avstånden mellan stenarna runt,
sedan sten med sten tvärsöver,samt dom 2 stenar som ligger i
själva skeppsättningen i olika avstånd till andra stenar.


Det är så som man börjar fundera,och lägga märke till andra saker.
Sådant som "ingen ser "men som likt förbannat är där .


Och återigen så är det här stora stenar.
Samt stora stenar i olika format.
om man jämnför med  Anundshög eller Ales Stenar.
Så jag ska vara oerhört djärv nu och påstå
att Runsa är äldst.
Med tanke på läget och vart i landet den ligger
 så känns det ganska logiskt.
Inte sant?


Jag tippar på att denna har "gått av"..


Sen ligger det stenar och små högar några meter ifrån 
skeppsättningen.Jag förmodar att denna sten som knappt syns har stått upp
en gång i forna tider..



Sen har vi denna enorma bergsklippa på andra sidan som 
är högre och mer "intressantare" än fornborgen .
Här har vi ett "välhugget berg"..Hallå?