lördag 15 april 2017

Runsa mättning och stenstudier


Tänk att ingen ens har utgått ifrån stenarnas placering
vid Runsa skeppsättning.
När det kommer till matematik så är jag inget ljushuvud
direkt men jag vill verkligen veta och utgår ifrån att dom
som gjort detta haft mer i huvet än "amen".
Jag provar olika tekniker,för att sedan jämnföra mina resultat.
Jag har rullmåttband,kompass,pekare,även alnmått ,olika mätappar som 
jag använder när jag mäter avstånden mellan stenarna vid
Runsa skeppsättning.

Det som jag fick fram idag var enastående då ena stenens position
till den på andra sidan var 15 meter,stenen brevid 14 meter,
nästa sten 12 meter. fram till "akterstenen"..
Så jag ska prova att mäta avståndet från alla stenar mellan dom som går runt.
Sedan går jag med min "pekare" från sten till sten med utgångspunkt
av en sten för att se vilken riktning den tar mig till osv..

Jag använder även google earth för att mäta avstånd från 
andra skeppsättningar ilandet.
Tex Runsa till Ales Stenar,Runsa till Anundshög,
Runsa till Gotland osv..
Då får jag fram "andra linjer"..Som är ganska exakta .
Mycket intressant..