torsdag 27 april 2017

Spånga kyrka


Jag var här för 2 år sedan och då var kyrkan inte öppen.
Men det var den idag.
Storleksmässigt på tornet så får jag lite 
"Bjälbo vibbar"


För 2 år sedan var det runstenarna jag fotade och roade mig med.
Nu är det något helt annat.Det blir så..


Denna Heraldik som kyrkorna är packade med.
"Donationer och gåvor av frälseätter  och uradel"
visst..vi säger så..
Hur som helst så gick jag igång på den här sidan..


Nu var kyrkan som sagt öppen.
Jag skulle aldrig ha gått in.
Det här blev för mycket för mig.





Alltså..V***  f***** !?!


Sen dessa kalkmålningar i denna kyrka.
Vad är detta?
Det var så mycket olika helgon och "bibliska föreställningar"
utan dess like.
Det var st:Lars,dom fyra kyrkofäderna,Göran och draken,
sen en rad med både franciskan och dominkanmunkar
och ovanför en jude med språkband ridandes på nåt slags djur.
Och jag har som ni vet varit i en hel del kyrkor nu.
74  st i Uppland har jag fått ihop det till.




Sånt här galler har jag sett i Strängnäs domkyrka..
Det här stod på golvet i Bondes enorma gravkor som 
bokstavligen tog knäcken på mig.



Hallå?
En biskopshatt mitt i allt..