fredag 7 april 2017

Skålgropar Bergby Markim Vallentuna


Varför har man knackat in dessa gropar på en bergsknall mitt ute på 
en åker?
Jag fattar inte.
Han har alltså knackat in 32 "skålgropar" "älvkvarnar" eller vad du nu
vill kalla det,här ute för att sedan "mala korn"  "offra till älvorna"?
Bergby kvarn ligger på höjden bara några 100 meter härifrån.





Det finns ingen som helst logik i att syftet med dessa gropar skulle vara att 
"malla korn" eller alla historikes älsklings förklaring
"offer ritualer".
Hur lång tid tror du det tog att knacka in dessa gropar i ett berg?
"Utan något som helst syfte?"

Min tur


Jag utgår ifrån att detta är utfört av någon som haft ett 
annat syfte än "mala korn".
Berget är indelat i 3 delar i mitten finns en 
delikat uthuggen triangel.
"Groparna "är olika stora.
Det är 3 lager med "svampbildandegråskalor" jag "uppfattar"det som
olika tidsperioder varpå groparna faller in i astronomiska tidsobservationer
av Sommar och vinterhalvåret..


Dom "figurer" som kommer fram när jag ritar av dom är
olika framställningar av stjärnkonstellationer ,
Därav blir det hela "lite tokigt" när man får fram en Stenbock tex när man
ritar av dom olika gråskalorna och linjerna.

Nästa procedur är att ta reda på när dessa är inknackade i berget.
Därav  tar jag hjälp av dagens teknik med olika program för att 
beräkna olika grader,stjärnkonstellationsprogram som jag sedan
synkar ihop med mina gropar.
Det tragiska med detta är att groparnas placeringar i bergen är så exakta,
att jag bara behöver en "stjärnkonstellationskarta" för att se vilken årstid
det handlar om.