måndag 17 april 2017

Lunda , Röse,Hägnadsysten,Stensträngar


Vägen in till Sigridsholm i Lunda så finns en mycket intressant skogsdunge.
Den är idag registrerad som Lunda 7:1
Detta ställe består i 2 stora stensträngsystem
Lunda 220:1 som har en sammanlagd längd på ca 300 meter
(den på bilden)
Den andra är registrerad som "hägnad" vad det nu ska menar.
Med ett stensträngsystem på ca 740 meter
Bestående av en inre rundvall 55*25 m NNV-SSÖ
och en yttervallrundvall.
Den inre vallen är 165 meter
den yttre 270 meter

vilket jag har kikat på idag..
Samt ett Rose Lunda 7:2



En mycket trevligt skog .
Stenarna låg i långa raka rader..
"I något slags system."




Enstaka stensträngsrader


Dom små stensträngarna med enstaka stenrader 
gick ihop med en större sten varpå raden fortsatte till nästa stora sten.


I mitten av denna "skogsdunge ligger stora utschaktade gropar
nedanör ena gropen ligger en mosse eller vad man ska kalla det..
Det mest logiska tänkandet här är att det varit något slags dammsystem då dikerna utanför 
går runt skogsdungen.
Sen har det varit en stor sjö här i forna tider som gick ända upp till Lunda kyrka,.


Jag har ju sett en del sk" rösen" vid det här laget.
Vilket gör en rejält frustrerad när man kommer till ett nytt ställe
med den förklaringen som inte ser ut som dom andra man varit på.



Det här Röset låg på toppen kan man säga,utifrån 
denna går stensträngarna i olika rader.
Dom verkar vara synkade till denna "stenhög".
Ena sidan har med stenar och rader än den andra.
Liten observation jag såg.


Funderar i skrivandets stund om det har lagts som ett solhjul
känns ganska logiskt med hur stensträngarna utgår härifrån då.
Ska se  om jag kan klättra upp några meter nästa gång för att kunna se
"överblicken".


Sen går det stora "klumpstenar" runt.
Där det inte ligger enstaka stensträngsrader..


Här ser ni röset från ena sidan med enstaka stensträngsrader på
vänstersidan,sen går klumpstenar utan stensträngar lite längre ner.


Sen såg jag den här stenen.
Lyckan var total jag tjoade och hurrade av nån "konstig anledning"
Varför vet jag inte men det ska jag ta reda på.


Nedanför går den stora sk stensträngen som ska vara 740 meter runt.


I utkanten går den branta bergsknallen..


Lunda är mitt rike..


Får nog ta med mig krattan nästa gång.
Så jag kan se stenarna bättre  i denna lövrika skog.


Kunskapen är inte "dold" 
ni har bara skitigt i den.
Stenarna står ju här eller hur?
Någon har gjort detta,placerat stenarna här i detta enorma
system av en orsak och anledning.
Det är gjort av en enorm kunskap som inte står i någon
"latinsk källdokumentation" i något av ärkestiftets
Uppländska historieskildringar.
Det här är "the real shit".
Respekt åt dom som bodde här och gjorde detta.

(sen har jag sett en likadan "klumpsten" i Skepptuna ,seriöst)


Min första tanke som slog mig när jag kom hit var.
-Här vill jag bo..
märkligt.