fredag 28 april 2017

Ekeby gravfält Danderyd


Ligger några 100 meter från Danderyd kyrka.


Dessa treuddar fascinerar mig som finns på dom flesta 
Uppländska gravfälten.
Här ligger det 2 varav en på berget.Är inte det "märkligt"
Man har alltså anlagt en grav i form av en treudd på ett berg..!!
Sen består detta sk "gravfält" av flera terraseringar och dike
vart den gamla gården låg är inte så svårt att lista ut.


Rakt över åkern ligger Danderyd kyrka och längst med ett annat stort
gravfält..



På en av bergsknallarna är en delikat uthuggen trekant,
vad för "hednisk funktion" fyller den tror du?
Har hittat många sådana på gravfälten så mej kan du inte komma och
dra nån rövarhistoria för.
Nu har jag börjat att åka runt igen och mäta dom samt se i vilken riktning dom
är uthuggna i.


Sen har vi andra sidan.
Bakom enarna ligger det andra sk gravfältet..



Utsikt från andra sidan åkern mot Ekebygravfält..


Titta noga nu.
"Här finns inga hällristningar"
Däremot finns det något helt annat av Uppländsk hednisk kultur.


För om man nu gör som jag och ritar av endast dom 
vita strecken tex.Och sedan tar bort bilden så
blir denna sk "naturbildning" något helt annat.
Folk har bott här i 1000 tals år..Tror du dom inte efterlämnat sig 
något?" Än några runda stensättningar på en bergsknall?"


Det går ett träsk längre in där dikerna ligger längst med.


Var här för ett år sedan men nu kom jag på något.


Tydligare än så här kan det knappast bli.
Det är inte "Sankt Lars eller den heliga Birgitta" som  pryder
stenen.Det här är inget "hokus pokus" utan sådant
man inte pratar om som inte "hör ihop" med 
kristendomens segrande över hedningarna.
För att göra det så enkelt som möjligt för er så
rita bara av konturerna så kommer du fatta vad jag menar.




Jag utgår ifrån att stenen har något på sig då den ligger på 
ett sk gravfält,men jag försöker inte få den till något "passande
runologisk" utan tar stenen för vad den är och låter linjerna på stenen
visa mig.Jag har inte gjort detta ,jag vill bara se vad det är.
Och då måste jag "spränga alla väletablerade regler ,historia ,moral,och
gränser" om det som idag och då skrivits om dom Uppländska hedningarna.
Dom som bodde här i landet långt före kristendomen,för det är dom som
förstört allt.
Jag hatar allt som har med kristendomen att göra och därför ger jag tillbaka med
samma mynt .