torsdag 20 april 2017

Lunda gravfält


Jag vill veta varför man ställt stenarna så här.
Det räcker inte med "kultplats" för mig.



Jag har börjat läsa all uppdiktning som finns om 
Uppländsk folktro,skrock skrönor,rim,visor,gamla sägner..igen.
Ska hålla mig utanför kyrkoböckerna ett tag..
Går för nöjets skull igenom Gottröra och Närtunas 
gamla husförhörslängder,domböcker
jordeböcker osv..Samt Össeby-Garns..






titta noga nu..=D


Den här snubblade jag på rejält idag.
Den har en såndär järnring inslagen.
Märkligt då stenen inte är särskilt stor.
Man lär sig alltid något nytt..


5 resta stenar i rak linje,varav en klassad som
"runsten " du kan  se ganska klart och tydigt att den är
"manipulerad" i senare tider..suck



Sen är många stenar "lagade" dom har olika stenpackningar på sig.
Vem har gjort det?


Samt olika lager av vad jag kallar "Putsblandning"..
Här ser man ganska klart och tydligt vad motivet ska föreställa.
Men detta är ingen "runsten" kom ihåg det..


Förklara för mig hur man "knackat" denna runsten..
Du ser ju att packningen har lossnat.Stenen är manipulerad.


Hallå?


Sen har vi backen upp på andra sidan med dessa enorma
"utschaktningar" och stenras.
Den enda förklaringen är att det skulle finnas "kolminor " här..
suck



Är lite insnöad i dessa kolarminor och kolarkojor.


En till järnögla mitt i skogen..



Dessa enorma gropar och stenras längre upp.
Samt sand..


Förstörelsen av våra fornminnen  som ingen idag bryr sig om.
För ni har ju Adam av Bremens "Uppländska historieskildring "så jag antar att det duger.


På vägen hem dök 2 älgar fram strax innan min domaring.
Lyckan var total..