tisdag 4 april 2017


(Min avritning av en sida ur Vallentunakalendariet)

Vallentuna kalendariet stör mig.
Det har jag roat mig med nu i snart 3 år med att
kolla upp rubbet,varenda avlatbrev,sigill,typsnitt,
bläckfärg,biskopar,helgon..Allt.
Om vi nu ska snacka om avgudadyrkan så kan jag starkt
rekommendera er att läsa Vallentunakalendariet.
-Ja men hörde ni att det var en påve som dog "martyrdöden" nere i Hamburg?
-Han måste vi "dyrka"..
Eller förklara för mig hur denna kultdyrkan av alla dessa helgon
i Vallentunakalendariet har gått till då?

(min avritning av en sida ur Skaramissalet)
"Vad tror du dom här mönstrerna kommer ifrån?"

Per omnia
secula secu-
lorium Amen

Dominus vobiscum
Et cum spiritu
tuo.Sursum corda.Ha-
bemus ad dominum.Gracias agamus
domino deo nostro.Dignium et iustum est...

Från evighet till evighet

(Den stora eukaristiska bönen)
Herren vare med er
-Och med din ande
Uppfyll era hjärtan
-Vi har uppfyllt dem till herren.
Låt oss tacka och lova Herren vår Gud.
-Det ör tillbörligt och rätt..