söndag 2 april 2017

Vidbo Kyrka,kalkmålningar


Vidbo kyrka..
Här har dom tagit bort rejält med gravstenar såg jag idag.
Ni vet jag fotar sådant med..



Men det var dessa valv jag var ute efter idag..


"Relik gömma" eller vadå?



Förklara denna komponering för mig..
"helgon som spelar på språkband "?
Inte ett enda hade nån inskription..





"Kristus som spelar harpa"
Iförd romerska kläder..
Hallå?


Riklig variation av
"profeter med språkband"
(Mycket olika hattar..)


När jag såg den här ryckte mitt vänsteröga till..
Den här kan jag koppla ihop med något helt annat än 
"blom dekoration".


En liten notis från Bureus som jag kom på..



Jag mappar in alla kalkmålningar i min lilla databas varpå
jag sedan kan se exakt vilka kyrkor som har samma
ornamentik,shabloner,färger, osv..
Sen kan ni spekulera om  Albertus Pictor eller "mälardalsgruppen" 
hur mycket ni vill.
Jag är inte intresserad av spekulationer .
Därav fotar jag rubbet,sådant som inte "passar in" 
små detaljer man uteslutit osv..


Dagen du blir född sätt du in i deras system.
Du blir tvångsdöpt och insatt i deras religion.
Från första dagen du börjar arbeta dras en "liten del" atomatiskt
av din lön som går till denna verksamhet.
När du dör får du beroende på hur mycket du betalat
en "förnämare" viloplats på kyrkogården  som sedan efter några
år säljs om till en ny stackare.
Är inte detta hyckleri om något?