måndag 10 april 2017

Husgrund historisk tid Lunda 213:1


Lundas skogar har mycket att bjuda på .
Vart "Attundalands kungacentrum" låg är inte så svårt att lista ut
eftersom "lämingarna" här trots allt är rätt bevarade.


På andra sidan kallhygget inne i skogen ska det finnas stensträngar
samt 2 "bebyggelseenheter" av äldre slag.
Det här ligger mitt i skogen .
Men det var andra sidan idag som jag tänkte ta en titt på.
Det är det gröna hjärtat som enligt fornfyndsappen skall vara "Nybygget"


Denna "medeltida lägenhetsbebyggelse" består av en 
stor stenkulle,att stenen här är bearbetad kan man lätt se,
och oavsett om det är "medeltid" så har dom som gjort detta
haft en enorm kunskap och styrka i att klyva stenen och kallmura den..


Här ligger en grund,ena sidan svänger av ganska kraftigt 
"som en treudd"


Utsikten i denna stenbacke mot Sätraringen ca 3 åkrar härifrån.


Sentida torpställe antar att detta är en av dom.


Jag gick sedan längst med åkerkanten av denna stenbacke.
Varpå jag fick en enorm överraskning i utkanten.
Jag ska visa.


Nämligen den här..
Det här är den största "torpar grund" jag skådat..


Med tanke på läget som denna enorma grund ligger på så börjar man 
givetvis att fundera syftet och bygget av denna grund på denna plats.
Då detta måste tagit ett bra tag samt en enorm kunskap och kännedom om sten.
Bakom är det nämligen bara stora kluvna stenar överallt.