torsdag 11 februari 2016

S:t Jacob (Kungsträdgården)


Planen var Livrustkammaren.Men då jag hörde klockorna 
dåna ifrån S:t Jacob kom jag inte längre än dit.


Bielke ätten finns lite varstans nämnda i kyrkoböckerna.
Jag var ett tag insnöad i Hogenskild Bielke, eller det är jag fortforande.
Hans enorma boksamling skulle man vilja se..så att säga..
Den räven..Hur som helst är detta Sigrid Bielkes gravtäcke..
Nån som provat att brodera guldbroderi på sammet nån gång?
Det gör man inte hur som helst..Det man däremot gör
är att repa upp och brodera om varpå det hela faller då
det inte riktigt går an ..Titta noga..


Strukturen och byggnadsformen i S:t Jakobs
 påminde mig om den mitt i Falun S:t Katarina? .


Jag fick gå upp till andra våningen.
Det var ett oerhört nöje..


Se hur den är byggd inifrån ..


En enorm gammal tryckpress med intressanta stenar som låg på..
Nästa gång jag kommer hit skulle jag få gå upp på andra sidan..