måndag 8 februari 2016

Sollentuna kyrka


Kyrkan är placerad i närheten av sjön Norrviken som var en betydande
vattenled i kontakt med mälaren och Saltsjön..
Öst -Västlig riktning.Sandsten...


Någorlunda välbevarade "Albertus pictor" målningar från 1480 talet..Jojo..


Jo jag är en oerhört vettig person..ska ni veta.
Det här däremot är slarvigt,puckat och oerhört 
dåligt gjort..


Äldsta inventarien i denna sk kyrka..
En rökelsekar av Malm..


Ena dörrens beslag..
Snarlik den i Lunda..


Timglas..


Är det inte lite ..vi tar det på fackspråk.."märkligt"
att nästan alla sk gravhällar inne i kyrkorna är knackade från 1600?
Mer eller mindre..Men kyrkorna är sannorliken från 1200 osv??
.

Den här ska jag roa mig med ikväll..
Man kan med ganska enkla metoder idag faktisk få fram målningarna
med dagens teknik..Kamera,ljusättning,photoshop..


"Min käre gosse ,blif ett fån
en dummerjöns ,ett nöt ett spån
så går dig allting väl i händer"


Nej detta är ingen kristlig dörr..
Den har stått här innan..
Som allt annat..Som inte är ommålat,ombyggt..


Bilder tagna 195..
Inne i kyrkan alltså..


Sen slår jag upp ord för ord..På alla gravhällar vars
innehåll står på latin/rövarspråket

(Den här stenen syns knappt för det stod en tung järnkista som jag flyttade på inne i dsk vapenhuset)