fredag 19 februari 2016

Ad Notem

Att föra anteckningar över sina observationer är något jag kan rekomendera..
Det blir dina observationer inte någon annans..
Det man sen kan göra är att jämföra det med vad som skrivs idag..
Varpå det sedan blir kul..

tex.. från min anteckningsbok

Iaktagelser från kyrkor på Gotland

Efter 11 kyrkor på en dag var jag en aning förvirrad då minnet inte
är med som vanligt.
Men ska försöka sammanfatta det som jag kommer ihåg av
 intressanta iaktagelser.Sedan kan jag se på bilderna.
Tror kyrkorna varit bebodda av forntidens stormän innan kyrkan
och den nya makten kom och tog över.
Takmålningarna är snarlika gravhällarnas ornamentik
(vette fan hur jag tänkte här)
Många gravhällar har dom inte ens orkat släta över runorna utan bara "suddat" ut och knackat in deras namn på.Så kallade altaret hade ett fyrkantigt hål på insidan mot ena väggen,såg mer eller mindre ut som en öppen spis.Två av kyrkorna var det en stenkopp på ena sidan.
Alla kyrkor hade ett triangelformat stenväggsaktigt litet fönster på
högersidan från altaret. Samt träskåp med smidedekorationer på vardera sida.
Ena kyrkan kunde jag även gå upp till andra våningen,varpå man såg hur det var konstruerat,(Rute)
Nu kom jag i skrivandets stund ihåg en iaktagelse vid Bunge kyrka.
Ena tornrummet var fullt med klotter..(Ändra ljusättning i PS så ser du bättre sen)
Samt den såkallade fattigbössan var med runor och ett solur ovanpå.
En av väggmålningarna innehöll nån slags strid av något slag.Samt röda fyrkantiga dekorationer under i rader.
Slut på rapport tills vidare ihågkommning
23 juli 2015