måndag 15 maj 2017

Varpsunds stenen U654


På andra sidan vattnet ligger Biskops-Arnö.
Den här stenen står mitt emellan sundet.
Rickard Dybeck skriver
"En af Nordens präktigaste runstenar i en intagande trakt.
Rest ytterst å ett näs mot sundet skiljer dem av skummande skogar
och höjder omgivna av Ullfjärden från den leende Arnösjön
båda tillhörande Arnö"



När jag åker runt i Uppland brukar jag alltid ha med mig någon av mina
favoritforskares anteckningar om platserna.
Oftast är det Rickard,Peringskiöld,Bureus eller Olof.
(- Okej jag har även med Aschaneus )



Med tanke på hur Uppland ser ut idag och vad s
om har "försvunnit ", förstörts  eller "inte dokumenterats",
ni vet sådant som inte står med i nån bok alls men likt förbannat
är där.Det är sådant som får en att fundera en hel del på vad som 
egentligen har hänt i detta land.