tisdag 2 maj 2017

Assurs sten / Brostenen Bro kyrka


var en fröjd att få se.
Av den enda anledning till att "mina gubbar" varit här på plats.
Både Rickard och Bureus.
Hur som helst så är stenen stor,det måste varit ett enormt företag att knacka ur
stenen ur "vapenhuset" i bro kyrka för att släppa den 250 meter längre bort .
"Då ska vi se..
Sa den blinde.."


Då tar vi först enbart ornamentiken.
Så här ser den ut.


Och här har vi runorna.
Om vi nu ska hålla oss till den "gramatiska runologin" så kan jag
 skala av det ännu mera.
Då vi har "olika tonfall" beroende på om det står ett kryss eller en prick
före eller efter,så kan vi jämnföra med hur "stenens grammantik" är uppbyggd,
enligt dagens väletablerade feltolkning.
Jag är mycket noga.


Ett kristet kors alltså i mitten.
Tycker du det ser ut som ett kors?
Sen kan vi även kolla in alla andra stenar i Uppland med denna korsornamentik
om vi nu ska vara ännu mera nogrannare?
Jag har naturligtvis roat mig med det i snart 4 år..


Sedan när man sitter och ritar av så hamnar man på 
"andra linjer" sådana som finns där men som ingen ser.
Så jag följer dom med,oavsett vad det blir så blir det något
av dom linjerna som finns på stenen men vars falurödfärg
målats över.