onsdag 31 maj 2017

Arkils Tingstad ,Täby


Då var man här igen  "Arkils Tingstad"
Här har våra forna förfäder lagt stenarna i en kvadrat för att
enligt "experterna"" hållit häradsting."
Det är så dumt.
En del ställen drar jag mig till att åka,det här är ett av dom.
Jag undviker dom inte men jag skäms av denna förnedring
och okunskap om vad detta ställe egentligen varit i forna tider.
Senast jag var här var i höstas för att studera månens upp och nergång.


Stället är totalt förstört,den här lilla plätten är det som finns kvar,
men dom stora stenarna som ligger runt omkring då,sen har
det funnits ett stenbrott här,och på andra sidan
ligger en brant sluttning med enorma stenras och "shacktningar"


Den här delen ska få "bevaras" som naturområde fick jag höra.
Resten har dom sedan förra året sprängt berget  runtomkring 
och byggt nya kåkar i det 
gamla sommarstugsområdet.




Ska ta mig en rejäl ordentlig "mätt dag" här.


ca 1 meter från trädet ligger en "omkullfallen bautasten"
Jag tippar på att den tillhört den ovanstående
"tingplatsen".


Den här alltså..
suck..