fredag 5 maj 2017

Molnby Vallentuna


Det totalförstörda grav och boplatsområdet Molnby i Vallentuna.
Här grävs nämligen en Sl depå mitt igenom.
Snapptuna ligger på andra sidan.
Här har man hittat 168 arabiska silvermynt i ett stenröse.


Det finns många "försvunna" byar i Vallentuna .
Runt Vada har jag hittat grunder från 2 större gårdar inne i skogen.
"sådant man inte pratar om"


Här har folk bott i 10000 tals år och man har hittat en liten sten med en skålgrop.
Hur dum tror du jag är på en skala? VA?


Detta stället är oerhört charmerande ifall man skulle backa 1000 år.
Det är inte så svårt att lista ut hur det såg ut med all teknik och vetenskap vi har idag.
Solen ligger på bra här .


Ödetorpet som ligger i kanten innan den stora utgrävningsplatsen är det 
enda "torp" eller "lägenhetsbebyggelse " av "medeltida" slag som 
jag sett med en sådan stor "Bogårdsmur"
Själva ödetorpet ligger på en större grund.


Men här finns inga runstenar..
Är inte det märkligt?


Det går en större öppning i muren bakom ödetorpet.
Det här är den största bogårdsmuren jag skådat vid ett gammalt ödetorp.


Den här kullen är registrerad som stensättning.
Den ligger några meter utanför bogårsmuren.
Backen börjar precis nedanför.


Den består av en liten uppmurad stenrad vid en större sten.
Och grunder från en fäbod känns oerhört långsökt.
tyvärr


ca 7 meter ifrån bogårdsmuren ligger stora "klumpstenar" i fina raka led
längst med backen.Jag har naturligtvis mätt avstånden ..
Oerhört exakta mått.."märkligt"


Jag har även roat mig med att mätta avstånden mellan 
alla registrerade fornlämningar i Vallentuna som klassas
som kvarn.Det finns en hel del sådana .
Utsikten härifrån och rakt fram går mot Vallentuna.