fredag 12 maj 2017

Anundshög,Badelunda,Västerås


Alltså..
Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva om dagens 
upplevelse vid Anundshög.
Det vart lite väl överväldigande så att säga.
Hur som helst så mätte jag "Eriksgatans" stenrad
 och dom 2 mindre "skeppsättningarna"
Samt avstånden mellan "mittenstenarna" i skeppsättningarna ..



Avståndet mellan stenarna var väldigt intressant .


"Folkvid reste alla dessa stenar efter sin son  Heden,
Anunds broder Vred högg runorna"

Sen har även han som "resta" alla stenarna här gjort det själv,
enligt alla historiker.
Hur då?
Hur f***n tror du det gått till?
Vet ni hur stora dom här stenarna är?
En enda runsten på denna plats alltså?


Många stenar här var "lappade och lagade"







Den här skeppsättningen mätte jag , olika avstånd emellan,runt,från mitten
stenen osv..Dom här måtten emellan har även ena sidan av Runsa skeppsättning.
"Är inte det märkligt?"


coolt..




Den här rullade jag mitt mätthjul fram och tillbaka med oxå.


Skeppsättning är det verkligen den enda förklaringen som ni kan komma med?
Jag fattar inte.Det här är så stora stenar  i sådana enorma dimensioner,
har ingen ens utgått ifrån att dom står här i ett annat syfte.Jag pratar inte om
"magiska eller mystiska tolkningar" utan ren fakta, dvs avstånden mellan stenarna,
matematiska uträkningar kan man komma oerhört långt med idag,
det är i och för sig lite mer "avancerat" än "gud hjälpe oss alla"




På vägen hem beskådade jag även
Badelunda kyrka
Övergarn kyrka
Yttergarn kyrka
nån mer 
och
Biskops - Arnö